Προδιαβήτης

Ο Προδιαβήτης είναι το ίδιο επικίνδυνος και ίσως πιο ύπουλος απο τον Διαβήτη.Προδιαβήτης χαρακτηρίζεται η κατάσταση κατα την οποία το σάκχαρο του αίματος είναι υψηλότερο απο το φυσιολογικό, αλλά όχι τόσο υψηλό ώστε να διαγνωσθεί ως Διαβήτης. Στον προδιαβήτη διαταράσεται, είτε το Σάκχαρο πρωί, είτε το Σάκχαρο μετρημένο 2 ώρες μετά το γεύμα

Πιο συγκεκριμένα μιλάμε για Προδιαβήτη όταν το σάκχαρο μετρημένο το πρωί νηστκοί κυμαίνεται απο, 100-125mg/dl, η το σάκχαρο 2-ώρες μετά απο καμπύλη Γλυκόζης κυμαίνεται απο, 140-199 mg/dl, η τέλος όταν η γλυκοζυλιωμένη αιμοσφαιρίνη κυμαίνεται απο, 5.7-6.4% (ισχύει μόνο για τις ΗΠΑ)

Ο Προδιαβήτης Μπορεί να δημιουργείται απο 2 διαφορετικές καταστάσεις

  • Αυξημένα σάκχαρα το πρωί Ωφείλεται σε αντίσταση στην δράση της ινσουλίνης στο ήπαρ (κυρίως) που οδηγεί σε αύξηση ηπατικής παραγωγής γλυκόζης την νύχτα, που με την σειρά του προκαλεί υψηλά σάκχαρα το πρωί νηστικοί
  • Αυξημένα μεταγευματικά σάκχαρα Ωφείλεται σε αντίσταση στην ινσουλίνη στους μύες (κυρίως), με Φυσιολογική ή ελαφρά μειωμένη ευαισθησία στην ινσουλίνη στο ήπαρ και ποιοτική διαταραχή στην έκκριση ινσουλίνης που οδηγεί σε υψηλά σάκχαρα 2 περίπου ώρες μετά το γεύμα, ενώ τα πρωινά σάκχαρα παραμένουν φυσιολογικά

Γιατί θα Πρέπει να ανησυχούμε για τον προδιαβήτη;

Ο Προδιαβήτης προβλέπει τον υψηλό κίνδυνο να εμφανίσουμε Διαβήτη στο μέλλον.

Ο Προδιαβήτης προβλέπει τον υψηλό κίνδυνο να αναπτύξουμε αθηροσκληρωτική αγγειακή νόσο.

Και οι 2 καταστάσεις μπορούν να προληφθούν επιτυχώς, με αλλαγή τρόπου ζωής η και φαρμακευτικές παρεμβάσεις στους παράγοντες κινδύνου που είναι κυρίως η Υπέρταση και τα Λιπίδια.

Ο προδιαβήτης αποτελεί παράγοντα κινδύνου εξέλιξης σε διαβήτη τύπου-2

Ο Ετήσιος σχετικός κίνδυνος μετάπτωσης σε Διαβήτη τύπου-2 περίπου 5/πλασιάζεται όταν υπάρχουν είται αυξημένα πρωινά σάκχαρα νηστείας ειτε αυξημένα μεταυγευματικά σάκχαρα και 12/πλασιάζεται όταν συνυπάρχουν αυξημένα πρωινά και μεταγευματικά ταυτόχρονα

Ο προδιαβήτης χρειάζεται προσοχή διότι είναι παράγων καρδιαγγειακού κινδύνου και επιπλοκών

Αυξάνει άμεσα τον κίνδυνο για θανατηφόρο καρδιαγγειακό σύμβαμα και ιδίως σε αυτούς που εμφανίζουν αυξημένα μεταγευματικά σάκχαρα, 2/πλασιάζεται η πιθανότητα καρδιαγγειακού κινδυνου

Ποιούς πρεπει να ελέγχουμε για προδιαβήτη;

  • Ολους τους ενήλικες που είναι υπέρβαροι (ΒΜI >25 kg/m²) και έχουν και 1 απο τα παρακάτω :
  • Καθιστικό τρόπο ζωής,Α-βαθμού Συγγενείς με ΣΔτ2
  • Γυναίκες που είχαν διαβήτη της κυήσεως, η που έχουν γεννήσει παιδιά ≥5kg
  • Τις γυναίκες με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών.
  • Οσους θεραπεύονται για Υπέρταση, η εχουν πιέσεις στα ανώτερα όρια (140/90mm/hg), η καρδιαγγειακά συμβάματα
  • Οσους έχουν HDL χοληστερόλη ≤35mg/dl η τριγλυκερίδια ≥250mg/dl

Στον προδιαβήτη η υπάρχουσα φαρμακευτική αγωγή δεν έχει αποδείξει οφέλη, πλην ίσως της μετφορμινης και αυτής μόνο για εξατομικευμένες περιπτώσεις.

Στον προδιαβήτη, μερική απώλεια βάρους(5-10%), ήπια άσκηση (30΄ ημερησίως) μαζί με αλλαγή τρόπου διατροφής είναι η πιο αποτελεσματική θεραπεία τόσο για την πρόληψη του Διαβήτη όσο και για την πρόληψη των επιπλοκών του

Στον προδιαβήτη υπάρχουν κακά και καλά νέα

ΚΑΚΑ ΝΕΑ
Ο Προδιαβήτης αυξάνει ΔΡΑΜΑΤΙΚΑ το κίνδυνο για Διαβήτη Τύπου 2 και 2/πλασιάζει τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά συμβάματα.

ΚΑΛΑ ΝΕΑ
Ο κίνδυνος είναι πλήρως αναστρέψιμος

Προδιαβήτης Τι πρέπει λοιπόν να κάνουμε

  1. Ασθενείς με Προδιαβήτη πρέπει να ακολουθούν σωστή, ισσοροπημένη διατροφή με βάση κυρίως λαχανικά, όσπρια, ψάρια και γαλακτοκομικά και κρέας με χαμηλά λιπαρά, ελαιόλαδο σε μέτρια ποσότητα, και φρούτα.
  2. Προγράμματα απώλειας βάρους με στόχο τη μείωση του ΣΒ κατά 5-10% μαζί με ήπια σωματική δραστηριότητα 30΄ημερησίως, πχ απλό βάδισμα η τουλάχιστον 4 ώρες μέτριας έντασης άσκηση την εβδομάδα, είναι στόχοι που καλο είναι να επιτευγχούν
  3. Εξέταση για εμφάνιση ΣΔ, σε άτομα με προδιάθεση πρέπει να γίνεται κάθε χρόνο

Βίντεο

Διαβητολογικό Κέντρο - ΙΑΣΩ

entypoIasoBanner