Ρύθμιση Σακχαρώδη Διαβήτη

Ο διαβήτης είναι μια πάθηση της οποίας η πορεία εξαρτάται από εσάς. Είναι στο χέρι σας για να την ελέγχετε και ζήσετε μια καλή ζωή για πολλά χρόνια. Χρειάζεται όμως να ακολουθείτε ορισμένους κανόνες:

Τρώτε σωστά

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην ζει ο διαβητικός ως φυσιολογικό άτομο (να στερείται τα φαγητά που του αρέσουν ή να πεινάει). Αρκεί να ακολουθήσετε μία ισορροπημένη μεσογειακή διατροφή, όπως όλοι μας πρέπει να κάνουμε. Όλες οι μελέτες δείχνουν ότι όσοι διαβητικοί ακολούθησαν μια διατροφή πλούσια σε ίνες και σύνθετους υδατάνθρακες, συνδυάζοντάς τους με μικρή ποσότητα πρωτεïνών και λίπους, βελτίωσαν τον έλεγχο του σακχάρου σας έως και 95%.

Αδυνατίστε

Η παχυσαρκία αυξάνει τον κίνδυνο να εμφανίσετε διαβήτη κατά το 90%. Η απώλεια βάρους είναι πάρα πολύ σημαντική, τόσο για να απομακρύνετε την πιθανότητα να εμφανίσετε διαβήτη όσο και για να τον έχετε υπό έλεγχο, αν ήδη έχετε διαβήτη.

Κρατήστε χαμηλά την Πίεση

Η πίεσή σας πρέπει να είναι κάτω από 14 η μεγάλη και 9 η μικρή. Αν η πίεσή σας είναι υψηλότερη, θα πρέπει να πάρετε φάρμακα για να την κρατάτε στα επιθυμητά όρια.

Κινηθείτε όσο μπορείτε περισσότερο

Σημαντικός παράγοντας στην αντιμετώπιση του διαβήτη είναι η άσκηση. Ο γιατρός σας που γνωρίζει την κατάσταση του οργανισμού σας, θα σας πει τι ασκήσεις μπορείτε να κάνετε. Η καλύτερη όμως άσκηση είναι το βάδισμα. Αν περπατάτε μισή ώρα την ημέρα με σταθερό βηματισμό αλλά όχι πολύ γρήγορο που να σας κόβετε η ανάσα, θα αποδειχτεί σωτήριο για την υγεία σας.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που βρίσκονται στον προθάλαμο του διαβήτη, μειώνουν κατά 40% τον κίνδυνο να εμφανίσουν τελικά διαβήτη. Έχει αποδειχτεί, επίσης, ότι μετά από κάποια δραστηριότητα αθλητική, τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα πέφτουν κατά 20-30%.

Πρέπει να ξέρετε όμως ότι οι διαβητικοί τύπου 1 που έχουν απόλυτη ανάγκη τη χορήγηση ινσουλίνης, πρέπει να κάνουν το τεστ της γλυκόζης και της κετόνης, πριν αρχίσουν οποιαδήποτε δραστηριότητα.

Τα επίπεδα της γλυκόζης θα σας δείξουν αν πρέπει να φάτε κάτι πριν ξεκινήσετε κι επίσης αν τα επίπεδα της γλυκόζης είναι αρκετά υψηλά για μια ασφαλή άσκηση. Επίσης, το τεστ της κετόνης θα σας δείξει αν έχετε αρκετή ινσουλίνη, που να είναι επαρκής για να ασκηθείτε χωρίς φόβο.

Κατά τη διάρκεια σωματικής κόπωσης η ινσουλίνη χαμηλώνει.

Πρέπει λοιπόν κάθε 20 λεπτά περίπου να τρώτε κάτι ελαφρύ (30-50 γραμμάρια κράκερς ή ψωμί ολικής άλεσης και συγχρόνως λίγο κρέας, ώστε να καθυστερήσει η απορρόφηση των υδατανθράκων στο αίμα).

Ελέγξτε τα Λιπίδιά σας. Αν εκτός από υψηλό σάκχαρο έχετε και αυξημένα λιπίδια (χοληστερίνη και τριγλυκερίδια), επιβαρύνετε ακόμα περισσότερο το καρδιαγγειακό σας σύστημα.

Η LDL ή "κακή" χοληστερόλη θα πρέπει να είναι κάτω από 100 mg/dl σε όλους τους διαβητικούς ή κάτω από 70 mg/dl σε ασθενείς πολύ υψηλού κινδύνου (π.χ. μετά από έμφραγμα). Αν υπερβαίνει τις τιμές αυτές θα πρέπει να τις μειώσετε με δίαιτα και συνήθως και με φάρμακα. Τα φάρμακα που χορηγούνται συνήθως ονομάζονται στατίνες.

Μετράτε καθημερινά το Σάκχαρό σας. Τα επίπεδα του σακχάρου μεταβάλλονται κατά τη διάρκεια της ημέρας, γι΄ αυτό πρέπει να το ελέγχετε σε τακτά χρονικά διαστήματα κάθε ημέρα, να σημειώνετε τις τιμές για να ενημερώνετε το διαβητολόγο σας, ώστε να έχει μια σαφή εικόνα της υγείας σας.

Ελέγχετε αν έχετε Κετονικά Σώματα. Αυτή η εξέταση γίνεται στο αίμα ή στα ούρα με το ειδικό χαρτάκι , μόνο αν έχετε πολύ σάκχαρο.

Μην ξεχνάτε το τσεκ απ. Ο διαβήτης μπορεί να προκαλέσει καταστάσεις ολέθριες στον οργανισμό σας. Γι΄ αυτό πρέπει :

  1. Eπίσκεψη στο διαβητολόγο σας κάθε 3 μήνες
  2. Βυθοσκόπηση 1 φορά το χρόνο για έλεγχο των αγγείων και του βυθού των ματιών.
  3. Εξετάσεις αίματος και ούρων σχετικά με την κατάσταση των νεφρών σας τακτικά. Αν καπνίζετε, έχετε υπέρταση, καταναλώνετε πολλές πρωτεΐνες και αλάτι, μπορεί να εμφανίσετε λεύκωμα στα ούρα έως και διαβητική νεφροπάθεια.
  4. Καρδιολογικές εξετάσεις 1 φορά το χρόνο. Η εκδήλωση στεφανιαίας νόσου είναι 4 φορές συχνότερη στους διαβητικούς.
  5.  Έλεγχο της αρτηριακής πίεσης καθημερινά.
  6. Επίσκεψη σε εξειδικευμένο ιατρείο διαβητικού ποδιού, 1 φορά τον χρόνο, ώστε να μειώσετε τις πιθανότητες να περάσει απαρατήρητη μια περιφερική αγγειοπάθεια που προκαλεί συχνά έλλειψη της αισθητικότητας στα πόδια. Η έλλειψη της αίσθησης σε συνδυασμό με τον μεγάλο κίνδυνο μολύνσεων και την κακή κυκλοφορία αποτελούν για τα πόδια σοβαρό κίνδυνο.

Προσέχετε τις ακραίες καιρικές συνθήκες

Όταν κάνει πολύ ζέστη , ο οργανισμός αντιδρά αυξάνοντας τους παλμούς της καρδιάς και τη ροή του αίματος, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η ταχύτητα απορρόφησης της ινσουλίνης. Αν συγχρόνως κάνετε και κάποια σωματική δραστηριότητα, υπάρχει κίνδυνος να παρουσιαστεί υπογλυκαιμία. Σε τέτοια περίπτωση, πρέπει να προσθέσετε ένα επιπλέον γεύμα στο ημερήσιο μενού, να μετράτε πιο συχνά το σάκχαρό σας και να ρωτήσετε το γιατρό σας αν πρέπει να μειώσετε τη δόση της ινσουλίνης.

Όταν κάνει πολύ κρύο ,συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Μειώνεται η απορρόφηση της ινσουλίνης, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να εμφανισθεί υπεργλυκαιμία. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να ντύνεστε ζεστά και να μετράτε πολύ συχνά το σάκχαρο σας. Αποφύγετε τους απλούς υδατάνθρακες ταχείας απορρόφησης και ζητήστε τη συμβουλή του διαβητολόγου σας.

Βίντεο

Διαβητολογικό Κέντρο - ΙΑΣΩ

entypoIasoBanner